zaterdag 21 augustus 2010

Gebed gevraagd: Algemeen Secretaris van de kerk gearresteerd

Ik was eigenlijk van plan om vandaag een stukje te publiceren over onze presentaties in Nederland. Dat moet door de gebeurtenissen van vandaag maar even wachten. Onze Algemeen Secretaris, de hoogste baas van de uitvoeringsorganisatie van de kerk, is namelijk gisteravond gearresteerd en zit nu nog steeds gevangen.

 
  De Algemeen Secretaris van de kerk, is gisteren gearresteerd.

Ik ging vanochtend om 7.15 uur op weg om een vergadering te helpen leiden van de Planning Committee, waaraan ik verantwoording afleg over de uitvoering van het beleidsplan van de kerk. We zouden de komende Synode (van 28 augustus tot 1 september) voorbereiden. Nog voor ik Mzuzu inreed werd ik gebeld door Anneke. Zij had net een sms gekregen van de anesthesist van het ziekenhuis dat de Algemeen Secretaris gevangen zat. Even later werd ik zelf gebeld door een lid van de Planning Committee: of ik het al wist en of ik contact op wilde nemen met de plaatsvervanger van de Algemeen Secretaris, mijn baas, over wat nu verder de bedoeling was.

In Mzuzu ben ik gelijk langs gegaan bij de Deputy. Hij was net even thuis om zich even op te frissen na een hele nacht op het politiebureau. Hij vertelde mij dat de Algemeen Secretaris vrijdag naar de begrafenis van Moses Chirambo was gegaan, een vooraanstaand politicus en voormalig minister van Gezondheidszorg. Bij de begrafenis waren allerlei leden van de regering aanwezig. Tijdens een toespraak haalde de Algemeen Secretaris hard uit naar de president van Malawi en zijn beleid.

‘s Avonds kwam vervolgens de politie op het synode-terrein hem arresteren samen met zijn plaatsvervanger en de voorzitter van de Synode. Op het politiebureau bleek het vooral om de Algemeen Secretaris te gaan. De andere twee wilden hem niet alleen laten, maar werden gedwongen om weg te gaan. Hij zit nu vast op beschuldiging van “opruiing en verraad”.

40 mensen hebben gedurende de nacht bij het politiebureau gewaakt en gezongen en de Algemeen Secretaris moreel ondersteund. Het bericht ging als een lopend vuurtje rond in de kerk en aan het begin van de morgen, toen het openbaar vervoer weer was begonnen, groeide het aantal mensen snel naar ruim 300. Vanuit de hele noordelijke regio waren en zijn mensen/predikanten onderweg naar Mzuzu om steun te betuigen en de vrijlating van de Algemeen Secretaris af te dwingen.

Later in de ochtend is hij voorgeleid voor de rechtbank. Zijn advocaten hebben gevraagd om vrijlating op borgtocht. In eerste instantie leek dat ingewilligd te worden en was er sprake van een borg van zo’n 2.000 euro (overigens een gigantisch bedrag hier). Later werd dat ingetrokken. Het laatste wat ik ervan hoorde is dat hij van het politiebureau is overgebracht naar de gevangenis in Mzuzu.

Iedereen is er vol van en veel gesprekken gaan alleen nog maar over de arrestatie en over de redenen ervoor. Sinds hij vorig jaar een absolute meerderheid haalde in het parlement, geeft de president steeds minder ruimte voor kritiek. Alle criticasters in de partij worden geroyeerd. Kritische kranten krijgen geen advertenties meer van de overheid. Kritische ministers worden ontslagen.

De arrestatie van een kerkleider is echter zonder precedent. Dat is nog nooit gebeurd sinds de invoering van het meerpartijenstelsel in 1994. Er is een nieuwe wissel om gezet en iedereen is bezorgd over hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen.

Willen jullie bidden voor:

  • de vrijlating van de Algemeen Secretaris
  • de democratie en vrijheid van meningsuiting in Malawi
  • wijsheid voor de kerk om te bepalen hoe om te gaan met deze situatie

Geen opmerkingen: