maandag 21 september 2009

Te druk om op de rug te zitten…

Ekwendeni kampt met waterproblemen. Voortdrend zie je mensen met emmers op hun hoofd rondlopen om bij de twee waterpompen water te gaan halen. Gelukkig valt het bij ons nog relatief mee. Maar vorige week besloten we ook om wat extra water op te halen (met de auto). Je beseft pas hoeveel water je gebruikt als het er niet is.

In het ziekenhuis is er veel gebeurd de afgelopen week. De commission of enquires (onderzoekscommissie) is langsgeweest om rapport uit te brengen. Er heerste veel ontevredenheid bij het personeel over het management. Er is een grondig onderzoek geweest naar de onderliggende problemen. Er lijkt nu wel wat te gaan veranderen. En waarschijnlijk ziet het management-team van het ziekenhuis er binnenkort anders uit. Ondertussen kreeg ik zowel van het management-team als van personeel de vraag of ik toch niet in het management-team zitting wil nemen. Er is nu niemand die de belangen behartigt van klinisch personeel en patienten. Voor mij blijft het een lastige overweging.

Verder is het tijdens mijn diensten erg druk om de verlosafdeling (9 maanden na kerst…). Voor de medici: in twee nachten twee keizersneden, een levensbedrijgende bloeding, een vacuum en een ecclamptische patient.

Martijn is deze dagen druk met de ‘synode vergaderingen’ van de kerk (daarover vast later meer). Ik was blij dat Reinder en Colinda afgelopen zaterdag met Thomas en Marije en mij een dagje mee naar het meer wilden. In zo’n prachtige omgeving ben je echt in een andere wereld en tank je even bij.

Thomas en Marije beginnen steeds meer samen te spelen. Mama Ellen vertelde me vandaag dat Marije niet meer achter op haar rug wil omdat ze het te druk heeft met spelen. Nu al te druk. Thomas vertelde me vandaag dat hij toch maar geen dokter wilde worden. En Marije vast ook niet, die wordt later moeder…

  image
   image
  image

En verder tanken we bij op onze nieuwe, nagemaakte, Ikea bank.

1 opmerking:

julia zei

wat een leuke foto's!!!!
dikke kus van julia (en floris) voor thomas en marije