maandag 14 november 2011

“Ik ben maar gewoon begonnen”

  image

“En hoeveel kinderen zitten er dan in één klas?”

“100”

“Hoeveel meesters en juffen zijn er per klas?”

“Eén”

“En jullie zijn elke week aan de beurt?”

“Ja, elke week.”

“Van wie heb je geleerd hoe je zondagschool moet geven?”

“Toen ik 8 jaar geleden begon, heeft iemand me een keer uitgelegd hoe je een les kunt indelen. Daarna ben ik maar gewoon begonnen.”

“Wat vind je het belangrijkste om de kinderen te leren?”

“Gods liefde.”

En daar zingen ze dan van. Zie het onderstaande filmpje.

 
  Zingend geloven…

Ik was deze week met Arie van der Poel – de landencoördinator voor Malawi van de GZB – in Lupembe, één van de 185 gemeenten van onze kerk. We spraken er met de leiding van de zondagschool. Twaalf meesters en juffen voor 1.000 kinderen. Een heel aantal van hen zit zelf nog op de middelbare school. Ze doen hun werk zónder opleiding, zónder begeleiding, zónder materialen.

  image

Toch geven deze mensen geven elke week alles wat ze hebben om te zorgen dat de kinderen begrijpen en voelen dat God van hen houdt.

En omdat we vinden dat deze meesters en juffen van de zondagschool gewoon een keer goed moeten leren hoe ze kinderen het evangelie kunnen uitleggen…

Omdat we vinden dat ze goede materialen moeten hebben – al was het maar een kinderbijbel – om hun lessen voor te bereiden…

Zijn we samen met de GZB en de Bond van Hervormde Zondagscholen een actie begonnen om de meesters en de juffen van de zondagschool te helpen.

Geen opmerkingen: