donderdag 13 november 2008

Getallen krijgen namen en gezichten

Ik ben begonnen met mijn registratie periode in het ziekenhuis in Mzuzu, de stad hier 20 km vandaan. Ik werk de eerste twee weken op de verloskunde afdeling. Hoe bevalt het? Het is in ieder geval erg indrukwekkend. Een aantal indrukken:

De eerste dagen was het erg rustig en bladerde ik wat door rapporten. De cijfers rondom moeder en kindsterfte zijn enorm hoog in Malawi. De moedersterfte bij de bevalling is 984 op 100.000 levendgeboren kinderen. En waarschijnlijk ligt dat nog hoger. En 118 van de 1000 kinderen sterft voor het 5e levensjaar. Van zulke getallen schrik ik, maar nog indrukwekkender vond ik toen ik de boeken zag waarin de namen stonden van deze kinderen, met een datum erbij en een oorzaak. Achter dat ene woord 'sepsis' of 'prematurity' schuilt natuurlijk een persoonlijk drama. En vandaag zag ik zo'n kindje wiens naam morgen misschien in dat boek komt te staan.

En vandaag zag ik twee vrouwen waarbij het bijna mis ging tijdens de bevalling of keizersnee. Ik merk dat er veel kundigheid ontbreekt, naast goed materiaal. Er wordt voor mijn gevoel soms maar wat gedaan. Ik vind het lastig om mijn positie daarin te bepalen. Ik leer in ieder geval veel. Maar helaas niet altijd hoe het precies zou moeten...

Geen opmerkingen: