maandag 5 januari 2009

Noodweer in Ekwendeni

Vorige week kreeg ik de vraag: "Kunnen jullie niet eens wat foto's plaatsen van hoe mensen in Malawi eigenlijk wonen?" We gaan graag in op dat soort verzoeken. Een belangrijk doel van onze uitzending is immers ook om te zorgen dat we mensen in Nederland uitleggen wat er speelt in Malawi.

Ik heb aan onze watchman - Frederick Chirwa - gevraagd of we bij hem thuis wat foto's mochten maken om die op internet te publiceren. Hij gaf zonder aarzelen toestemming.

Maar om te beginnen waar we vorige week eindigden: de gevolgen van het noodweer van vorige week dinsdag. 400 huizen in Ekwendeni zijn toen in meer of mindere mate verwoest.

  image
  De gevolgen van het noodweer van 30 december 2008 voor het huis van Frederick Chirwa, onze watchman

Eén daarvan was dus het huis van onze watchman, hierboven op de foto. Hij had de nacht ervoor dienst gedaan bij ons, maar was 's morgens ook nog een paar uur aan het werk geweest op zijn land om pinda's te planten. Toen het noodweer rond twee uur 's middags startte, lag hij bij te slapen. Zijn vrouw was bezig met koken. De kinderen speelden om het huis.

Hij vertelde: "Ik werd wakker toen het dak begon te kraken. Toen de eerste golfplaten eraf vlogen (inclusief mijn fiets die aan één van de plafondbalken hing!), ben ik zo snel mogelijk met mijn vrouw en kinderen naar buiten gevlucht. De stukken van het dak kwamen tot 20, 30 meter ver van het huis terecht. Na de eerste schrik en toen het wat veiliger leek, ben ik weer naar binnen gegaan om te proberen om zo veel mogelijk spullen te redden van de regen door ze in het ene stuk van het huis te brengen waar nog een dak op zat."

"Uiteindelijk viel de schade mee: één van mijn radiocassettespelers en twee wandklokken zijn stuk gegaan. Ook ben ik een week aan maismeel kwijtgeraakt. En natuurlijk was alles kleddernat. Maar de meeste dingen hebben we goed kunnen drogen."

Mr. Chirwa huurde het huis dat nu grotendeels verwoest is en is dus niet verantwoordelijk voor de reparatie. De eigenaar van het huis kan de reparatie echter niet betalen. Dus is de familie Chirwa nog dezelfde dag naar een ander huis verhuisd.

Inmiddels is de noodhulp in Ekwendeni op gang gekomen. Vrijdag 2 januari kregen de getroffen gezinnen van de overheid ter compensatie 1 zak mais van 50 kg (genoeg voor een maand eten voor een gezin), 5 kg erwten, 5 plastic borden en bekers en een waterkan. Tegelijk werd aangegeven dat er geen geld was om de herstelwerkzaamheden aan de huizen te financieren. De eigenaar van het huis kreeg dus helemaal niets en ook andere mensen zullen dus moeten improviseren om een dak boven hun hoofd te krijgen.

  image
  Met de familie Chirwa op inspectie bij hun oude huis.
  image
  De restanten van een slaapkamer.
  image
  Eén van de oorzaken: sporen van houtrot in de plafond-balken.
  image
  De huiskamer.

Geen opmerkingen: